Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Geavanceerd

'Gelijksoortige woning'; idiote eis??!

Gepost door Lilian 
Ik wil mijn eengezinswoning in Limburg (4 slpk.) ruilen met een flat (3 slpk.) in Zwolle. Ik wil vanwege mijn werk naar Zwolle en een flat vind ik wel prima, de andere mensen zijn uit hun flatje gegroeid en willen wat groter, tuin e.d.. Naar mijn idee een legitieme reden om te ruilen. Nu stelt mijn woningbouwvereniging dat ik alleen mag ruilen met een 'gelijksoortige' woning, in mijn geval dus alleen met een andere eengezinswoning. Let wel: het gaat dus niet om inkomenseisen, aantal personen, want dat klopt allemaal. De bedoeling van het hele woningruilgebeuren is toch juist dat je een ánder soort huis wilt? Volgens mij ruilt het merendeel van de mensen met een niet-gelijksoortige woning.
Ik heb al diverse telefoontjes gepleegd, maar woningbouwverenigingen schijnen hun eigen eisen te mogen stellen. Is iemand anders deze eis al eens tegengekomen?
woningbouwvereniging
05 juni 2012 01:07
Hallo,

Mag ik weten welke woningbouvereniging u hebt?
Ik woon in Venray en wil ook graag ruilen...

Groetjes
Nah dit is wel het belachelijkste wat ik ooit heb gehoord.
Hier in zwolle is het gewoon naar inkomen.
Je kunt het beste even op de site van jou.woningbouw
Kijken en dan kijken wat erbij voorwaarden staat aan woningruil.
Succes
Missy, mijn woningbouwvereniging is Wg2d, ga het niet voluit typen ivm vindbaarheid op internet, maar ik denk dat je er wel uit komt. A.v: in Zwolle vonden ze het idd ook belachelijk. Ik heb inmiddels de Woonbond gebeld en die gaven aan dat het vaker voorkomt. Verder konden ze er weinig over zeggen, want dan moest ik lid worden spinning smiley sticking its tongue out maar ff niet gedaan dus.

Ik ga het verder uitzoeken, wordt vervolgd.
Nog nooit van gehoord. De eis lijkt mij heel onredelijk. Dit kun je alleen bij de kantonrechter aanvechten. De kans dat je wint is aanwezig, zie de website www.@#$%&/Juridisch.aspx

Als je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning, dan kom je waarschijnlijk ook in aanmerking voor een toevoeging. Dat wil zeggen dat je voor de gang naar de kantonrechter slechts een eigen bijdrage betaalt, wat heel erg goed te overzien is.

Voordat je deze hele procedure eventueel in gang zet, zou ik eerst officieel een klachtenbrief sturen met daarin de uitleg dat je je goed hebt laten informeren door professionals en dat je de gang naar de kantonrechter zal inzetten als er geen passende oplossing komt. De kans is dan heel groot dat de verhuurder alsnog overstag gaat...

Juridisch stukje:

Verhuurder gaat niet akkoord met de woningruil of stelt onredelijke eisen;
naar de kantonrechter

Een verhuurder is niet verplicht aan woningruil mee te werken. De reden waarom een verhuurder geen toestemming voor de ruil geeft kan bijvoorbeeld zijn dat de woningruil zijn woningtoewijzingsbeleid doorkruist of dat de ruilpartner onvoldoende financiële waarborg biedt om zijn verplichtingen te kunnen nakomen (de huur te betalen). Soms wil de verhuurder alleen toestemming verlenen onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld dat ruilpartner een veel hogere huurprijs gaat betalen.

Als uw verhuurder geen toestemming geeft voor de woningruil of onredelijke eisen stelt, kunt u de kantonrechter vragen u te machtigen uw ruilpartner in uw plaats te stellen (indeplaatsstelling). Dat kan zelfs als uw verhuurder in het huurcontract woningruil heeft verboden. Gaat de verhuurder van uw ruilpartner niet akkoord met de woningruil, dan moet uw ruilpartner de kantonrechter inschakelen en machtiging vragen om u in zijn plaats te stellen.

Een procedure voor de kantonrechter kan erg lang duren. Soms wel een jaar. Als u van plan bent op korte termijn uw woning te gaan ruilen kunt u overwegen aan de kantonrechter in kort geding een zogenaamde ‘voorlopige voorziening’ te vragen. Ook als u al een procedure bent begonnen kunt u de kantonrechter die uw zaak reeds behandelt verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. U moet aantonen dat u een ‘spoedeisend belang’ bij de woningruil heeft, bijvoorbeeld omdat uw gezondheid eist dat u op korte termijn de ruilwoning betrekt.

Belangenafweging en beslissing van de Kantonrechter

In het hierna volgende wordt uitgegaan van de situatie dat uw verhuurder uw ruilpartner niet als nieuwe huurder accepteert en dat u de kantonrechter inschakelt.

Voordat de rechter beslist weegt hij uw belangen en die van uw verhuurder tegen elkaar af. De rechter kan uw vraag om de indeplaatsstelling alleen maar toewijzen als u een ‘zwaarwichtig belang’ bij de woningruil heeft. Enkele voorbeelden van een zwaarwichtig belang zijn:
dichter bij het werk willen wonen, waardoor het gezinsleven minder wordt ontwricht;
dichter bij familie willen wonen, bijvoorbeeld in verband met heimwee naar de kinderen;
naar een grotere woning willen verhuizen in verband met gezinsuitbreiding;
een belang van medische aard (gezondheidsredenen).
Redenen voor het weigeren van de toestemming door de verhuurder kunnen zijn:
doorkruising van het toewijzingsbeleid van de verhuurder;
uw ruilpartner is geen lid van de woningcorporatie en staat niet op de wachtlijst;
uw ruilpartner heeft geen economische of maatschappelijke binding met de nieuwe woonplaats;
uw ruilpartner biedt volgens de verhuurder onvoldoende financiële waarborg om zijn verplichtingen te kunnen nakomen (de huur betalen).
Als u een zwaarwichtig belang bij de woningruil kunt aantonen laat de rechter dat meestal zwaarder wegen dan het belang van uw verhuurder.

De kantonrechter móet uw vordering afwijzen als uw ruilpartner onvoldoende financiële waarborg biedt de huur te kunnen betalen. Als de financiële positie van uw ruilpartner en u ongeveer gelijk is, zal de rechter uw vordering niet snel afwijzen. Indien voor uw woning een huisvestingsvergunning nodig is moet u ten behoeve van uw ruilpartner een principeverklaring van de woonplaats aan de kantonrechter kunnen overleggen waaruit blijkt dat deze in aanmerking komt voor een huisvestingsvergunning.
Als aan deze voorwaarden is voldaan, heeft u een goede kans om de gewenste ruil tegen de zin van de verhuurder doorgang te laten vinden.
Re: 'Gelijksoortige woning'; idiote eis??!
08 juni 2012 20:07
Belachelijk! Als alles klopt, inkomen en aantal personen etc zijn ze jou verpilcht om mee te helpen met een ruil! Ik zou heel boos worden en als ze je niet helpen toch een advocaatje inschakelen? Groetjes Rhoda
Re: 'Gelijksoortige woning'; idiote eis??!
08 juni 2012 20:10
Succes iig! Denk dat je grote kans hebt dat t lukt hoor! Tanden erin zetten groetjes
Auteur:

Uw e-mailadres:


Onderwerp:


Bericht: